Дидактичні ігри та вправи «Навчаюсь всюди і завжди»

Відгадай, про кого йдеться

Мета

  • навчати визначати перший звук у слові, утворювати нові слова із заданих звуків
  • розвивати мислення, комунікативні здібності

Хід гри

Для гри потрібні картинки із зображенням тварин. Вихователь викладає потрібні картинки у заданій послідовності в ряд, діти визначають перший звук у словах-назвах і складають із цих звуків нове слово — назву тварини. Відтак знаходять зображення цієї тварини.

Коза + індик + тигр = кіт

Лисиця + ему + вовк = лев

Видра + олень + ведмідь + коза = вовк

Корова + осел + зебра + антилопа = коза

Заєць + удав + бобер + рись = зубр

Що любить книжка?

Мета

  • вправляти в умінні логічно мислити і доводити свою думку
  • закріплювати знання про правила поводження із книжкою

Хід гри

Вихователь пропонує дітям уявити, що до них звертається Книжка і розповідає, що вона любить, а що — ні. Діти отримують сигнальні картки. Вихователь називає твердження. Якщо діти погоджуються із ним, вони повертають картку зеленим боком, не погоджуються — червоним.

Твердження:

  • слід гортати сторінки наслиненим пальцем
  • ремонтувати книжку
  • кидати книжку додолу
  • зберігати книжку на книжковій полиці
  • забруднювати книжку їжею
  • під час читання не їсти
  • загинати аркуші
  • акуратно гортати сторінки
  • забувати книжку на вулиці
  • дати почитати книжку своєму другові
  • забути книжку десь і не знайти.

Кольорова нісенітниця

Мета

  • сприяти сенсорному розвитку
  • розвивати вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти
  • учити розрізняти кольори та зіставляти їх із конкретними предметами, об’єктами тощо

Хід гри

Діти розглядають зображення, на якому переплутані кольори, та називають помилки художника. Діти мають уявити і розповісти, із якої причини художник припустився «кольорових» помилок.

  • Чи можливо змінити кольори на ілюстрації?
  • Як це можна зробити?
  • Якого кольору має бути насправді кожен предмет чи об’єкт?
  • Що навколо біле/синє/жовтогаряче/червоне?

Діти мають скласти казку про країну кольорових помилок і її мешканців, вигадати назву цій країні. Відтак розповісти, які кольори треба використовувати для реального відображення довкілля.

Ланцюжок тверджень

Мета

  • вправляти в умінні аналізувати, порівнювати
  • розвивати логічне мислення, комунікативні здібності

Хід гри

Вихователь називає твердження на кшталт «Добре, що Земля обертається навколо Сонця та існують чотири пори року». Діти мають продовжити його, називаючи протилежне ставлення до предмета/об’єкта/явища чи його властивості. Кожна наступна дитина орієнтується на твердження попередньої:

  • Погано, що в нас бувають усі пори року, я не люблю весну
  • Весна — це добре, адже розпочинається зі свята мам
  • Погано, що свято швидко закінчується
  • Добре, що навесні швидко тане сніг і стає тепло.
  • Це погано, бо сніг тане, скрізь калюжі.
  • Калюжі — це добре, адже вони зволожать землю —  і з’являться квіти.
  • Погано, що квіти не можна рвати
  • Добре, що не можна рвати квіти, бо вони — окраса землі.

Природа — мудрий учитель

Мета

  • навчати встановлювати найпростіші взаємозв’язки й залежності в природі
  • підводити до розуміння того, що природа може бути мудрим вчителем

Хід гри

Діти пригадують сюжет та персонажів казки Віталія Біанкі «Сова». Вихователь пропонує взяти по одній картинці із зображенням персонажа казки і обговорити обраних персонажів. Відтак пропонує дітям побудувати ланцюжок взаємозв’язків: кожна дитина має стати між тими дітьми, персонажі яких пов’язані з обраним нею персонажем. (Джміль – конюшина – корова – молоко – дід – сова – миша – джміль.) Діти мають аргументувати свій вибір. Відтак діти із допомогою вихователя складають свій ланцюжок взаємозв’язків у природі.

Подорож містом

Мета

  • навчати аналізувати та робити висновки на основі побаченого
  • закріплювати знання професій, видів транспорту

Хід гри

Для гри потрібні набори карток із зображенням професій, транспорту і підприємств/організацій/установ. За допомогою лічилки діти об’єднуються у 3 групи по двоє-троє і уявляють, що подорожують у незнайоме місто.

Перша група має подивитися, хто працює в місті, і зібрати картинки, де зображені люди різних професій;

друга — на чому їздять люди, і зібрати картинки, де зображено транспорт;

третя — де люди працюють.

Решта дітей чекають мандрівників. Повернувшись із мандрівки, діти в групах почергово показують зібрані картинки і розповідають про професії, транспорт і місця роботи людей у місті, яким мандрували.

Довгі та короткі слова

Мета

  • навчати ділити слово на склади
  • розвивати мислення, увагу

Хід гри

Вихователь розповідає дітям і Незнайці, що слова бувають довгими та короткими, складаються з однієї, двох, трьох чи більше частин. Щоб навчитися визначати кількість складів у слові, можна плескати в долоні, фіксуючи кожен склад; крокувати, вимовляючи слово: один склад — один крок тощо.

Вихователь називає слова, а діти визначають, короткі вони чи довгі, рахують кількість складів: книга, газета, журнал, буклет, реклама, оголошення, лист, абетка, твір, казка, вірш, напис, сайт тощо. Невідомі слова вихователь пояснює.

Упізнай книжку за обкладинкою

Мета

  • ознайомлювати з видами і жанрами художньої літератури, навчати їх розрізняти
  • виховувати любов до художньої літератури та усної народної творчості

Хід гри

На столі лежать книжки різних видів. Діти об’єднуються у три групи. Діти першої групи мають вибрати ілюстровані книжки — комікси, картинки, розмальовки, витинанки. Діти другої групи обирають книжки для читання — віршовані твори, казки, оповідання, хрестоматії, збірки. Третя група добирає пізнавальну літературу — абетки, букварики, дитячі енциклопедії. Вибравши необхідні книги, діти по черзі розповідають про кожний вид дитячої літератури, аргументуючи свій вибір.