Харчування

Перелік документів

для забезпечення безкоштовним харчуванням дітей, які відвідують заклади дошкільної освіти та проживають у місті Буча

 

Пільгова категорія

Перелік документів

Примітка

Діти-сироти,

діти, позбавлені батьківського піклування

- заява опікуна (піклувальника), інших законних представників

 

- копія свідоцтва про народження дитини

-копія документа, що підтверджує статус дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування

Діти-інваліди за відсутності медичних протипоказань та здатності до самообслуговування

- заява одного з батьків, опікуна, піклувальника, інших законних представників

 

- копія свідоцтва про народження дитини

- копія документа, що підтверджує належність дитини до зазначеної категорії

Діти з малозабезпечених сімей, сім’ї яких відповідно до чинного законодавства одержують державну соціальну допомогу малозабезпеченим

- заява одного з батьків

- копія свідоцтва про народження дитини

- копія довідки про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям

Діти, які потребують корекції розумового та (або) фізичного розвитку

- заява одного з батьків

 

- копія свідоцтва про народження дитини

- копія висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини

Діти, один із батьків яких загинув (пропав безвісти) у районі проведення антитерористичної операції, бойових дій чи збройних конфліктів або помер внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних у районі проведення антитерористичної операції, бойових дій чи збройних конфліктів, а також внаслідок захворювання, одержаного в період участі в антитерористичній операції

- заява одного з батьків

Батьки представляють  документ, що підтверджує проживання дитини або одного з батьків в м. Буча

- копія свідоцтва про народження дитини

- копія документа, що підтверджує належність дитини до зазначеної категорії

Діти, батьки (або особи, що їх замінюють) яких стали інвалідами в зоні проведення АТО

- заява одного з батьків

Батьки представляють документ, що підтверджує проживання дитини або батьків в м. Буча

- копія свідоцтва про народження дитини

- копія посвідчення учасника бойових дій

- копія посвідчення інваліда-війни

Діти, батьки (або особи, що їх замінюють) є учасниками АТО на час проходження служби в зоні АТО   

 

- заява одного з батьків

Батьки представляють документ, що підтверджує проживання дитини або одного з батьків в м. Буча

- копія свідоцтва про народження дитини

- копія посвідчення учасника бойових дій

- копія довідки про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України

 

Перелік документів

для забезпечення пільгової  (50 %) оплати за харчуванням дітей,

які відвідують заклади дошкільної освіти та проживають у місті Буча

 

Пільгова категорія

Перелік документів

Примітка

Діти з багатодітних сімей (в яких виховується 3 і більше дітей віком до 18 років)

- заява одного з батьків

Батьки представляють документ, що підтверджує проживання дитини або одного з батьків в м. Буча

- копія свідоцтва про народження дитини

- копія посвідчення дитини з багатодітної сім’ї;

 

Діти, батьки яких (або особи, що їх замінюють)  є учасниками АТО

 

- заява одного з батьків

Батьки представляють документ, що підтверджує проживання дитини або одного з батьків в м. Буча

- копія свідоцтва про народження дитини

- копія посвідчення учасника бойових дій

- копія довідки про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України

 

Діти з сімей, які опинились у складних життєвих обставинах та перебувають на відповідному обліку

- заява одного з батьків

Батьки представляють документ, що підтверджує проживання дитини або одного з батьків в м. Буча

- копія свідоцтва про народження дитини

-копія  наказу служби у справах дітей та сім’ї про взяття сім’ї як такої, що опинилась у складних життєвих обставинах

 

 

«Рекомендації щодо організації харчування дитини»

     Раціональне харчування — одна з основних умов здоров'я людини, її довголіття, плодотворної праці. Харчування повинно не лише покривати енергію, що витрачається дитиною, але й забезпечувати матеріал, необхідний для росту й розвитку всіх органів і систем організму. Досліджено, що процеси обміну речовин у дітей протікають значно інтенсивніше, ніж у дорослих. Адже вони більше рухаються і гуляють, що теж викликає значні енергетичні витрати.В їжі повинні обов'язково поєднуватися у правильному співвідношенні речовини, що входять до складу тварин людського організму: білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі, вітаміни, вода.

     Білки є життєво необхідними речовинами й мають особливе значення в харчуванні дітей. Насамперед це основний пластичний матеріал, що йде на побудову кліток, тканин, органів. Необхідні вони також для утворення ферментів, гормонів, гемоглобіну крові, вони формують з'єднання, які забезпечують імунітет. Білки беруть участь у процесах засвоєння жирів, вуглеводів, мінеральних речовин, вітамінів. Особливо велика їхня роль у засвоєнні організмом вітаміну С. У дитячому харчуванні мають врахо​вуватися якісні показники білків.

     Найцінніший і найкорисніший для росту дитини тваринний білок. Достатня його кількість є в м’ясі, рибі, молоці, яйцях та іншому. Основними джерелами рослинного білка є хліб, крупа.

     Жири є джерелом енергії, вони необхідні для побудови клітинних оболонок, беруть участь в обміні речовин, відіграють роль запасного живильного матеріалу, забезпечують засвоєння багатьох вітамінів. Найбільш легко засвоюються організмом молочні жири (вершкове масло, вершки, сметана), сутужніше - свинячий, баранячий, яловичий жир, тому їх не рекомендується використати в харчуванні дітей дошкільного віку. Варто уникати надлишкового споживання жирів, тому що це може привести до ожиріння.

     Вуглеводи – головне джерело енергії, разом з білками й жирами вони беруть участь в обміні речовин. Більша частина харчового раціону дитини складається з вуглеводів, добова норма вуглеводів в 4 рази більше, ніж жиру і білка. Вуглеводи втримуються в продуктах рослинного походження - крупах, картоплі, овочах, фруктах. Багаті вуглеводами цукор, хліб, мед, цукерки. Надлишкова кількість вуглеводів легко перетворюється в жир і нерідко є однією із причин ожиріння, а надлишок солодощів сприяє розвитку карієсу зубів.

     Мінеральні речовини, що входять до складу харчових продуктів, діляться на макроелементи, (кальцій, калій, фосфор, натрій, хлор) і мікроелементи (фтор, цинк, мідь, йод). Особливе значення в харчуванні дітей надається солям кальцію й фосфору, які формують кісткову й зубну тканини, входять до складу гормонів, беруть активну участь в обмінних процесах. Кальцію властиво протизапальна й антиалергічна дія.

     У щоденному раціоні дитини обов'язково мають бути вітаміни. Вітаміни відіграють роль каталізаторів в обмінних процесах, вони необхідні для росту й розвитку кліток, тканин. Вітаміни вводяться з їжею. Як правило, вони не синтезуються в організмі. Вітаміни діляться на 2 групи: жиророзчинні (А, D, Е, К) і водорозчинні (С, В).

     Вода – необхідна складова частина раціону, вона входить до складу кліток і тканин, бере участь у процесах, що забезпечують життєдіяльність організму; з водою видаляються кінцеві продукти обміну. Вода в організм надходить із продуктами (особливо багато її втримується у свіжих фруктах і овочах), а також у вільному стані (чай, компот, суп). У добу кількість рідини, що надходить в організм дітей 3-7 років, повинне бути в межах 1,5-2 л. Потреба в рідині коливається залежно від сезону року, віку, індивідуальних особливостей дитини. Надлишкова кількість води не рекомендується, тому що це веде до перевантаження нирок, серця.

 Раціональне харчування дітей

     Раціональне харчування – одна з основних умов здоров’я людини, її довголіття, плодотворної праці. Для забезпечення правильного харчування будь-якій людині необхідні три умови:

- наявність у їжі всіх необхідних інгредієнтів;

- здоровий травневий тракт;

- раціональний режим харчування.

     Процес організації харчування дітей у закладі дошкільної освіти складається з:

  • відпрацювання режиму і графіку харчування дітей (затверджений наказом, розміщений на стенді біля харчоблоку та в інформаційних точках групових приміщень);
  • визначення постачальників продуктів харчування і продовольчої сировини;
  • приймання продуктів харчування і продовольчої сировини гарантованої якості;
  • складання меню-розкладки;
  • приготування страв;
  • проведення видачі готових страв і буфетної продукції;
  • забезпечення певних вихованців дієтичним харчуванням;
  • ведення обліку (бракеражу, сирої та готової продукції);
  • ведення обліку оплати за харчування батьками вихованців закладу або особами які їх замінюють, а також облік дітей, батьки яких користуються певними пільгами при оплаті за харчування, та обліку дітей які отримують безоплатне харчування в закладі;
  • ведення відповідної документації щодо напрямку діяльності всіма категоріями працівників, які приймають участь в організації харчування в дошкільному навчальному закладі;
  • контроль за харчуванням (аналіз виконання норм, своєчасність оплати, дотримання санітарно-гігієнічних вимог та ін.);
  • інформування батьків про організацію харчування дітей в дошкільному навчальному закладі.

     Загальне керівництво організацією харчування здійснює завідувач закладу дошкільної освіти (п.1.35 "Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227 зі змінами).

     Контроль за всіма аспектами організації харчування дошкільників в навчальному закладі (згідно листу Міністерства освіти і науки України від 23.05.2012р. № 1/9-396 «Про здійснення контролю за організацією харчування дітей у дошкільних навчальних закладах» та "Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227) здійснюється керівником та відповідними комісіями затвердженими певними наказами.

     Керівник контролює діяльність усього персоналу закладу:

  • старшої медичної сестри (складання раціонального, перспективного та щоденного меню-розкладки, розробку технологічних карт, ведення відповідної документації та ін.);
  • завгоспа (комірника) (прийомку та зберігання продуктів харчування та продовольчої сировини, дотримання умов зберігання відповідно вимог чинного законодавства, ведення документації та ін.);
  • кухарів (дотримання технології приготування їжі, доцільність використання столового інвентарю та посуду, відбір та зберігання добових проб, правил особистої гігієни та ін.);
  • підсобних робітників (якість забезпечення санітарного стану харчоблоку та посуду для приготування їжі на харчоблоці, особистої гігієни та ін.).

     Особисту увагу керівник закладу приділяє питанню забезпечення закладу дошкільної освіти необхідними продуктами харчування, своєчасності їх постачання, умовам зберігання, раціональності використання (бере участь у складанні меню-розкладок); контролю роботи персоналу харчоблоку, контролю за додержанням санітарно-гігієнічних вимог як під час приготування та видачі їжі, так і безпосередньо при організації харчуванні дітей в групах.

     В закладі дошкільної освіти при видачі їжі з харчоблоку розподіл страв на порції здійснюється з урахуванням ваги та об’єму відповідно до віку дітей та зазначене у щоденному меню-розкладці (п.1.6 "Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227). Щомісяця медичною сестрою закладу проводиться аналіз норм харчування та вживаються заходи щодо їх корекції.

     Продукти харчування та продовольчу сировину, які надходять до закладу дошкільної освіти, приймають від постачальника, контролюючи умови доставки, за умови обов’язкової наявності супровідних документів, які свідчать про походження, дату вироблення, якість, умови зберігання та ін. (п.4.4 «Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227), а саме: накладні, сертифікати відповідності, висновки санітарно-епідеміологічної експертизи та ін. комірник, шеф-кухар та медичний працівник закладу, які несуть персональну відповідальність (обумовлено наказом) за якість прийнятих до закладу продуктів харчування та продовольчої сировини.

     Згідно з чинним законодавством комірник, працівники харчоблоку та медичний персонал закладу дошкільної освіти ведуть відповідну документацію щодо даного напрямку роботи, яка передбачена певними нормативно-правовими актами (Журнал бракеражу сирої продукції, Журнал бракеражу готової продукції, Журнал здоров’я працівників харчоблоку, Зошит обліку відходів, Книга складського обліку, Журнал реєстрації заявок на продукти та ін.), які прошнуровані, пронумеровані, скріплені печаткою та підписом керівника закладу (п.1.30, 1.38 «Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227).

     Працівники харчоблоку, вихователі, помічники вихователів та інші категорії працівників закладу, які мають право замінювати вихователів або помічників вихователів у виконанні їх посадових обов’язків ознайомлені з вимогами нормативно-правових актів, які регламентують організацію харчування дошкільників в навчальному закладі, систематично, згідно графіку та під особистий підпис, проходять інструктажі щодо питання. Кухарям суворо заборонено працювати без наявності меню-розкладки на даний день або отримувати продукти з комори від комірника на наступний день згідно меню-розкладки яка не завірена печаткою та підписом керівника.

     Видача готових страв з харчоблоку для вживання дітьми різних вікових груп здійснюється згідно режиму харчування та відповідно до графіка видачі їжі, та не раніше ніж через півгодини після попереднього зняття проби та відбору добових проб кожної страви раціону окремо, медичним працівником закладу, або особою призначеною певним наказом, із занесенням результату проби в спеціальному журналі за особистим підписом (п. 1.22-1.23 «Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227).

     Помічники вихователів доставляють їжу в групові приміщення лише в промаркованому, закритому кришками посуді та у спеціальному одязі (халат, фартух, ковпак), чистими руками та за умови відсутності дітей. Категорично не допускається сервірування столу або роздача їжі коли діти сидять за столами, дане питання постійно знаходиться на контролі керівника. Їжа роздається охолодженою, столи сервіруються відповідно меню. Вихователі разом з помічниками вихователів особливу увагу приділяють дотриманню нормативних вимог щодо виконання обов’язків чергових дітьми та формуванню культурно-гігієнічних навичок прийому їжі у дошкільників, несуть персональну відповідальність (зазначену певним наказом) за дотримання техніки безпеки, здійснення харчування дітей в дошкільному начальному закладі. (п. 1.7 «Інструкції з організації харчування дітей в дошкільних навчальних закладах» від 17.04.2006 № 298/227).

     В період епідемії та в холодну пору року з метою попередження захворюваності дошкільників, попередньо узгодивши дане питання з лікарем дошкільного навчального закладу та батьками вихованців, працівники груп забезпечують вживання дітьми фітонцидів. В літній оздоровчий період в графік харчування вводиться другий сніданок у вигляді соків або свіжих фруктів.

     З метою визначення якості харчування в закладі дошкільної освіти систематично проводяться антропометричні вимірювання дітей:

- раннього віку 1 раз на місяць,

- дошкільного віку 1 раз на квартал.

Показники антропологічних вимірювань в обов’язковому порядку доводяться до відома батьків вихованців закладу.

 Шість принципів харчування

     Так само, як і рухова активність, загартувальні процедури, харчування дитини — невід'ємний чинник міцного здоров'я, про що треба дбати всім батькам, особливо влітку. Оздоровчі заходи націлені на те, щоб у дитини збільшилась маса тіла, але не за рахунок жирових відкладень, а росту і роз­витку м'язових тканин. Щоб досягти бажаного ефекту, го­дувати дитину треба з урахуванням кількох принципів.

     Перший—різноманітність харчування. Не така важлива кількість їжі, як розподіл її за основними групами. Основу раціону мають становити продукти з цілого зерна (мюзлі, вівсяні пластівці, гречка, хлібобулочні вироби з цільного зерна тощо). Друге за важ­ливістю місце посідають овочі та фрукти. На третьому місці — молочні продукти та носії білка. Вершиною цієї своєрідної піраміди є жири, цукор, кондитерські вироби.

     Другий принцип — натуральність харчування. Практична реалізація його полягає в тому, що до раціону дитини вво­дять максимум свіжих продуктів у сирому вигляді або після мінімальної термічної обробки. Тут ми пропонуємо: пити натуральне непастеризоване молоко, самим робити з нього морозиво, йогурти, сир;готувати м'ясні страви лише з натурального (не консер­вованого м'яса). Мінімізувати в раціоні дитини ковбасні вироби; не споживати консервованих продуктів;не споживати білого комерційного хліба; обмежити використання в їжу здоби; під час приготування страв використовувати тільки нерафіновані олії; остерігатися вживання сирих яєць, оскільки білок сприяє розвиткові біотипової недостатності, а вживання комерційних яєць може спричинитися до захворювання на сальмонельоз;надавати перевагу вживанню свіжих фруктів та ягід перед комерційними соками та напоями.

     Найголовнішою проблемою організації харчування дитини є стимуляція апетиту (третій принцип).

     Така порада:

·        зменшити у стравах вміст жиру, оскільки жир пригнічує секрецію шлункового соку;

·        не давати дитині пити під час їжі, бо зайва рідина розбавляє шлунковий сік, через що їжа довше затримується в шлунку;

·        між основними прийомами їжі дозволяти дитині вживати тільки свіжі овочі та фрукти, натуральні свіжі соки, компоти. Це стимулює шлункову секрецію, підвищує апетит;

·        по змозі годувати дитину на свіжому повітрі. Чудовим стимулом апетиту є обід на березі річки, в лісі біля вогнища.

     Основні прийоми їжі доцільно завершувати десертом (четвертий принцип), щоб маля отримувало психофізичне задоволення від їжі. Десерт має містити два інгредієнти: легкозасвоювані вуглеводи та амінокислоту триптофан. У взаємодії з вуглеводами триптофан з крові потрапляє у мо­зок, де з нього синтезується серотонін, який поліпшує кон­такт між нервовими волокнами та нервовими клітинами. Це стимулює настрій, закріплює позитивний рефлекс на їжу. На десерт можна порекомендувати коктейлі на основі сухо­го молока, яєчного порошку з додаванням цукру, свіжих фруктів, горіхів, порошку какао.

     Кондитерські вироби з чистим шоколадом не можна ви­користовувати на десерт. Шоколад містить щавлеву кисло­ту, що перешкоджає всмоктуванню мінеральних речовин. Окрім того, шоколад має сильні алергенні властивості. Дітям рекомендують тільки молочний шоколад, можна з горіховими наповнювачами.

     Влітку, коли дитина багато рухається на свіжому повітрі, вона частенько не може діждатися обіду, просячи у мами щось перекусити. Не варто їй відмовляти, але треба проду­мати таке проміжкове харчування. По-перше, воно не по­винно бути ситним (за обсягом та енергоємкістю), по-друге — не притуплювати, а стимулювати апетит. Тому найкраще запропонувати йогурт (вітчизняного виробництва) або кисляк з фруктами, чи ягодами, свіжі фрукти та ягоди, або сік з них. Можна також дати дитині гарячий бутерброд з тертим твердим сиром та овочами; сухофрукти з горіхами. Багатьох цікавить, чи можна включати до раціону дитини продукти з консервантами, хімічними барвниками. Не вар­то. Тим паче літом, коли вдосталь натуральних продуктів. Не використовуйте овочі й фрукти, які оброблялись отрутохімкатами, дезінфікувалися, покривалися шаром воску (як завезена комерційна продукція). Вирощені в умовах рідної природи фрукти — найкращий засіб «косметики» ор­ганізму дитини зсередини, бо сприяють виведенню основ­них токсинів: важких металів радіонуклідів тощо.

     У літній період належить потурбуватися і про те, щоб відрегулювати роботу кишечника, — це п'ятий принцип. За оптимальної роботи кишечник випорожнюється у строго визначений час, пригнічується активність гнильної мікроф­лори. Для цього необхідно включати в раціон страви з хар­човими волокнами (овочі, фрукти, цільне зерно) та кисло­молочні продукти.

     А підсумок усього цього дуже простий — здоров'я дитини і грунтується на натуральній грубій їжі, а не на екзотичних  продуктах і стравах.

     Якщо дитина має зайву вагу за рахунок жирових відкла­день, корекцію ваги належить проводити вчасно —шостий принцип. Серед багатьох дієт найефективніша — білково-овочева, яка дозволяє знизити калорійністн раціону, але підвищує його біологічну цінність. В раціоні різко знижують вміст жирів, простих вуглеводів (цукор, кондитерські вироби), всі види виробів з тіста (булки, макарони), а також картоплі, круп (окрім вівсяної та гречки) й дуже солодких продуктів.