Методична скарбничка

Вихователь-методист ЗДО

Феклістова Світлана Анатоліївна

Посада: вихователь-методист 

Освіта: повна вища

Закінчила НПУ ім.М.П.Драгоманова, 1995р.

Спеціальність за дипломом:  «Дошкільна педагогіка і психологія»

Кваліфікація за дипломом: «Викладач дошкільної педагогіки та психології. Вихователь»

Кваліфікаційна категорія: «Спеціаліст вищої категорії»

Педагогічне звання: «Вихователь-методист», «Старший вихователь»

Педагогічний стаж: 26 років

 

Основні завдання на 2022/2023 навчальний рік:

1. Продовжити  роботу з педагогами щодо збереження та зміцнення психічного, фізичного, духовного і соціального здоров’я у дітей шляхом  формування у них основ з  безпеки життєдіяльності.
2. Виховувати в дітей любов до України, формувати риси громадянина української держави,  шанобливе ставлення до національних цінностей українського народу, бережливе ставлення до довкілля.
 

Що потрібно для успішного старту першокласника. Рекомендації батькам

Перший клас — певною мірою випробування для дітей і батьків. Нові форми роботи, зміна розпорядку дня та незнайомий колектив. Скористайтеся рекомендаціями та допоможіть дитині підготуватися до навчальної діяльності.

Самоорганізація

Час від часу пропонуйте дітям виконати вдома завдання, що безпосередньо не пов’язане з освітнім процесом. Наприклад, розповісти про свої враження від екскурсії, підготувати виступ до родинного свята, намалювати листівку другові, скласти розповідь про домашнього улюбленця тощо. Складіть разом розклад цікавих справ, де схематично позначте вид діяльності та час, зокрема на вихідні. Тут можна визначити час для гри, рухливих розваг, сталих домашніх обов’язків тощо. Розмістіть розклад на видному місці, бажано біля годинника. Так ви допоможете майбутньому першокласнику «подружитися з часом» і сформувати навички самоорганізації, зокрема:

• дотримуватися режиму дня;
• виконувати домашнє завдання самостійно та вчасно.

Надалі ці навички зумовлять у дитини відповідальне ставлення до систематичного виконання завдань. 

 
Упевненість у собі
 
Підтримуйте віру дитини у власні сили та формуйте в неї адекватну самооцінку. Шестирічний першокласник — дошкільник за віковими характеристиками — навчається, аби продемонструвати свої досягнення батькам, педагогам, одноліткам, бути «дорослим» і значущим. Тому не забувайте цікавитися настроєм дитини та її шкільними справами. Бо якщо вона відчує, що вам байдуже, то втратить жагу до навчання. 
 
Здоров'я
 
Зверніть увагу на стан фізичного розвитку та здоров’я дитини. Не ігноруйте хронічні захворювання чи алергію. Зважайте також на часті (4—6 разів на рік) захворювання дитини. Від стану здоров’я залежить, як вона буде навчатися, сприймати й пізнавати навколишній світ, запам’ятовувати інформацію, мислити, читати, писати, розв’язувати завдання тощо. Тож зважайте на цей чинник, аби визначитися, чи варто вже віддавати дитину до школи. 
 
Раціон і режим

Забезпечуйте майбутньому першокласнику повноцінні сон і їжу. Установлений час сну — це найліпший спосіб допомогти вашій дитині вчасно засинати й повноцінно висипатися. Лише завдяки цьому вона зможе поповнити енергію, яку витратила протягом дня. Щодо їжі, то вона має бути поживною, щоб організм отримував речовини, необхідні для нормальної роботи мозку, серця, легенів та інших органів. Окрім того, збалансоване харчування запобігає гіповітамінозу.

Рухова активність

Організовуйте активність дитини. Якщо вона постійно рухається: стрибає, бігає, грається, — то вона здорова. Тож не зупиняйте дитину й не примушуйте її посидіти. Натомість грайте в рухливі ігри, що розвивають гнучкість, спритність і швидкість. Улітку привчайте приймати прохолодний чи контрастний душ, купайтеся у відкритих водоймах — це зміцнить нервову, імунну й інші системи організму. Такі заходи сприятимуть повноцінному фізичному розвитку дитини, загартують її та поліпшать стан здоров’я.

Комунікація

Зважайте на самовідчуття дитини в колективі. Це ще один важливий показник готовності до школи. Сором’язливий першокласник, найімовірніше, втомлюватиметься від великої кількості однолітків. «Діти штурхаються і шумлять», — скаже він, коли повернеться додому після уроків. Що потрібно зробити, якщо дитина втомлюється від однолітків у школі? Найперше — не залишайте її на групу продовженого дня.

Активні й товариські діти також можуть зіткнутися з проблемами спілкування. Наприклад, не вміють тримати дистанцію з дорослим, якому може бути неприємним фамільярне ставлення. Тому навчайте дитину спілкуватися з однолітками й дорослими відповідно до соціальних норм.

Уважність

Дізнайтеся, як дитина розуміє, сприймає та запам’ятовує інструкцію. Запропонуйте їй зібрати щось із конструктора, приміром будиночок із шести кубиків. Або виконати графічне завдання, наприклад, домалювати поруч із певною фігурою ще кілька таких самих. Зверніть увагу, скільки часу знадобиться дитині, щоб почати виконувати завдання. Якщо вона більше п’яти хвилин не може сконцентруватися, то й у класі, після того як учитель дасть завдання, вона ловитиме ґав і не включиться вчасно у процес. 

Що має знати і вміти дитина, коли йде до школи

Довідково для батьків

Тема: «Я сам»

Запитання:

Батькам варто впевнитися, що дитина знає:

  • своє повне ім’я та дату народження;
  • домашню адресу і телефон.

Майбутній першокласник має вміти виразно та зрозуміло розповісти про:

  • свої захоплення й улюблені заняття;
  • симпатії та антипатії;
  • друзів із дитячого садка та подвір’я;
  • розпорядок дня тощо.

У дитини до шести років має бути чітко сформоване уявлення про своє тіло:

  • назви частин тіла;
  • їхні функції (хоча б у загальних рисах).

Тема: «Моя сім’я»

Запитання:

Звісно, до першого класу дитина вже знає, хто входить до складу її сім’ї. Проте її можуть розпитувати про вік та професію її родичів. Тому батькам слід детально розповісти про свою роботу:

  • як правильно називається професія мами/тата;
  • як називається місце роботи мами/тата;
  • у чому полягають службові обов’язки мами/тата.

Якщо це можливо, бажано привести дитину до себе на роботу — так їй легше буде все зрозуміти. Якщо такої можливості немає, варто показати їй відповідні фотографії, розказати, чим займаються батьки та інші працівники.

Іноді запитання вчителів пов’язані з родинними зв’язками:

  • ким ти доводишся бабусі?
  • а тато мамі?
  • а тато дідусеві?

Аби розібратися в хитросплетіннях сімейних стосунків, можна намалювати маленьке генеалогічне дерево, наклеїти на нього фотографії родичів та підписати, хто кому і ким доводиться.

Також слід упевнити майбутнього першокласника, що йдеться лише про кровну спорідненість. Тому навіть якщо дитина справедливо вважає улюбленого лабрадора повноправним членом сім’ї, не варто говорити про це всерйоз.

Тема: «Світ навколо мене»

Запитання:

Ерудиція сучасних дошкільників значно відрізняється від світогляду їхніх однолітків 20-30 років тому. Цьому сприяють дитячі енциклопедії, розвивальні телепрограми та інтернет. Але нерідко шестирічну дитину, яка впевнено розмірковує про різновиди доісторичної фауни та чорні діри, може загнати у глухий кут найпростіше запитання про ознаки змін пір року або про назву сусідньої річки. Однак саме базові уявлення про світ, розуміння причинно-наслідкових зв’язків між найпростішими природними явищами становлять той базис знань, на які опирається вчитель, коли планує навчальний процес у першому класі.

Майбутній школяр має знати:

  • як називається місто (село) і країна, де він проживає;
  • які природні об’єкти розміщені поруч (ліси, парки, водойми, гори) і як вони називаються;
  • які тварини та птахи мешкають у цій природній зоні;
  • які головні пам’ятки культури розміщені в місті (селі).

Тема: «Уявлення про час»

Запитання:

Батькам слід переконатися, чи дитина знає і розуміє:

  • що таке годинник та як ним користуватися;
  • скільки годин у добі;
  • часові поняття (на світанку, в сутінках, опівдні, опівночі, доба, тиждень, місяць, рік;
  • як називаються пори року, дні тижня, частини доби;
  • за якими ознаками визначають настання пори року (зміни в природі, поведінка тварин і птахів, зміни температури повітря)

Плекаємо особистість дошкільника

 

Як сприяти розвитку здібностей дітей

  • Підтримуйте прагнення дитини до творчості, допомагайте їй розкритися як творчій особистості.
  • Будьте терплячими до, на ваш погляд, дивних ідей і запитань дитини, поважайте її зацікавленість. Намагайтеся відповідати на всі запитання, навіть якщо ви вважаєте їх абсурдними.
  • Уникайте несхвальних оцінок ідей і творчих спроб дитини.
  • Підтримуйте всі починання дитини, навіть якщо вони не дуже вдалі; виявляйте співчуття до її невдач.
  • Поясніть, що багато завдань не завжди можна розв’язати миттєво. Для цього потрібен час і терпіння. Дитина має навчитися жити в «інтелектуальному напруженні» та не відкидати ідеї, які не можна реалізувати одразу.
  • Допоможіть дитині задовольнити основні людські потреби — у безпеці, любові, повазі до себе й оточення.
  • Навчіть долати сумніви та розчарування в момент, коли дитину не розуміють однолітки. Важливо, щоб вона зберегла свій творчий імпульс і не переймалася, якщо оточення її не визнає.
  • Час від часу залишайте дитину на самоті, давайте їй змогу, якщо вона того бажає, займатися своїми справами. Надмірний контроль може ускладнити творчість. А батьківську допомогу дитина сприйматиме як втручання в особистий простір.
  • Допоможіть дитині сформувати власну систему цінностей, щоб вона поважала себе, свої ідеї, а також ідеї та думки інших.