Сторінка учителя-логопеда

Теліцина Марина Олексіївна

Посада: вчитель-логопед  

Освіта: повна вища

Закінчила НПУ ім..М.П.Драгоманова 2014р.

Спеціальність за дипломом:  «Корекційна освіта»

Кваліфікація за дипломом: «Учитель-логопед»

Кваліфікаційна категорія: «Спеціаліст першої категорії»

Педагогічний стаж: 30 років

------------------------------------------------------------------------------------------------

Деякі батьки навіть і не знають навіщо потрібен вчитель-логопед в дитячому садку. А батькам дітей, які мають мовленнєві порушення, доводиться познайомитися з наукою логопедією і тісно співпрацювати з спеціалістом. Які ж завдання виконує вчитель-логопед в дошкільному закладі і яку практичну роботу проводить?

Вчителі-логопеди проводять навчально-виховну, корекційну роботу з дітьми, які мають мовленнєві вади.    

Проектують та виробляють оптимальну педагогічну стратегію, шляхи навчання та виховання дитини з мовленнєвими вадами.

Крім того, основними структурними компонентами професійної діяльності вчителя-логопеда є:

  1. Діагностична діяльність (вивчення анамнезу, історії розвитку, причин порушень у дитини, бесіда з батьками, спостереження за дитиною, обстеження мовлення).
  2. Складання індивідуальних корекційно-компенсаторних планів роботи з кожною дитиною
  3. Визначення доцільних форм взаємодії з дитиною, видів корекційно-розвивальної роботи.
  4. Корекційні заняття з виправлення порушень мовлення.
  5. Надання порад, консультацій батькам, педагогам, залучення родини до активної практичної співпраці.
  6. Співпраця із практичним психологом, вихователями щодо корегування педагогічного , корекційного процесу, пошуку шляхів його вдосконалення.
  7. Аналіз результативності роботи, визначення динаміки розвитку дитини, ведення документації та складання звітів.
  8. Участь у різних заходах методичної роботи, самоосвіта.
  9. Пропаганда логопедичних знань, взаємодія з громадськістю.

Що необхідно знати про логопедичні групи при закладі дошкільної освіти:

1. Логопедичні групи при ДНЗ створюються органами державного управління освітою.

2. В логопедичні групи зараховуються діти 4 – 5 річного віку, які мають важкі вади мовленнєвого розвитку, виявлені логопедом, вихователем, або лікарем дитячої поліклініки.

3. Обстеження дітей для зарахування їх в логопедичні групи проводиться такими спеціалістами: педіатром, отоларингологом, неврологом, психіатром, офтальмологом, хірургом (в разі потреби), логопедом, психологом.

4. Медичні та психолого-педагогічні висновки подаються на розгляд комісії  міського інклюзивно-ресурсного центру для вивчення даних, яка дає рекомендації для подальшого наданняпсихолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти.

 5. Висновок інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини– це той основний документ, на підставі якого, дитина направляється в  групу  компенсуючого типу для дітей з мовленнєвими вадами, заклад дошкільної освіти  чи заклад соціального захисту.

Що треба знати про інклюзивно-ресурсний центр?

Інклюзивно-ресурсний центр є установою, що утворюється з метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу.

Інклюзивно-ресурсний центр надає послуги дітям з особливими освітніми потребами, які проживають (навчаються) у відповідній об’єднаній територіальній громаді (районі), місті (районі міста), за умови подання відповідних документів.

Міський інклюзивно-ресурсний центр знаходиться за адресою: м. Буча, вул. Вокзальна 46а.

Крім інших, основними завданнями інклюзивно-ресурсного центру є:

1) проведення комплексної оцінки з метою визначення особливих освітніх потреб дитини, в тому числі коефіцієнта її інтелекту (здійснюється практичними психологами інклюзивно-ресурсного центру), розроблення рекомендацій щодо освітньої програми, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг відповідно до потенційних можливостей дитини;

2) надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються у закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти (не відвідують заклади освіти) та не отримують відповідної допомоги;

3) надання консультацій та взаємодія з педагогічними працівниками закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, з питань організації інклюзивного навчання;

4) надання методичної допомоги педагогічним працівникам закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, батькам або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами щодо особливостей організації надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг таким дітям;

5) консультування батьків або законних представників дітей з особливими освітніми потребами стосовно мережі закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти, інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, та зарахування до цих закладів;

6) надання консультативної та психологічної допомоги, проведення бесід з батьками (законними представниками) дітей з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей;

7) моніторинг динаміки розвитку дітей з особливими освітніми потребами шляхом взаємодії з їх батьками (законними представниками) та закладами освіти, в яких вони навчаються.

Організація проведення комплексної оцінки

 Первинний прийом батьків (одного з батьків) або законних представників дитини проводить директор інклюзивно-ресурсного центру, або уповноважені ним працівники, які визначають час та дату проведення комплексної оцінки та встановлюють наявність таких документів:

- документів, що посвідчують особу батьків (одного з батьків) або законних представників;

-  свідоцтва про народження дитини;

- індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (у разі інвалідності);

-  первинної облікової документації № 112/0 “Історія розвитку дитини”, затвердженої МОЗ, у разі потреби - довідки від психіатра.

У разі коли дитина з особливими освітніми потребами здобуває дошкільну або загальну середню освіту, до заяви можуть додаватися:

- психолого-педагогічна характеристика дитини із зазначенням динаміки та якості засвоєння знань під час навчання, підготовлена відповідним педагогічним працівником та затверджена керівником відповідного закладу освіти;

Участь батьків (одного з батьків) або законних представників дитини у проведенні комплексної оцінки є обов’язковою.

Комплексна оцінка проводиться фахівцями інклюзивно-ресурсного центру індивідуально за такими напрямами:

- оцінка фізичного розвитку дитини;

- оцінка мовленнєвого розвитку дитини;

- оцінка когнітивної сфери дитини;

- оцінка емоційно-вольової сфери дитини;

- оцінка освітньої діяльності дитини.

Узагальнення результатів комплексної оцінки здійснюється на засіданні фахівців інклюзивно-ресурсного центру, які її проводили, в якому мають право брати участь батьки (один з батьків) або законні представники дитини з особливими освітніми потребами.

За результатами засідання складається висновок про комплексну оцінку, в якому зазначаються загальні дані про дитину з особливими освітніми потребами, її сім’ю (батьків (одного з батьків) або законних представників, братів, сестер), умови виховання в сім’ї, стан здоров’я дитини, заклад освіти, де навчається дитина, напрями проведення комплексної оцінки, загальні висновки, рекомендації, прізвище, ім’я, по батькові фахівців інклюзивно-ресурсного центру, які проводили оцінку.

Фахівці інклюзивно-ресурсного центру зобов’язані ознайомити батьків (одного з батьків) або законних представників дитини з особливими освітніми потребами з висновком про комплексну оцінку, умовами навчання та надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти (у разі здобуття дитиною дошкільної чи загальної середньої освіти).

У разі встановлення фахівцями інклюзивно-ресурсного центру наявності у дитини особливих освітніх потреб висновок про комплексну оцінку є підставою для складення для неї індивідуальної програми розвитку та надання їй психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.

В ДНЗ формуються групи із загальним недорозвиненням мовлення з 4-5  років. Наповнюваність логопедичних груп для дітей із загальним недорозвиненням мовлення складає 8-10 осіб.

Форми корекційно-розвиткової роботи:

  1. Фронтальні логопедичні заняття.
  2. Підгрупові логопедичні заняття.
  3. Індивідуальні логопедичні заняття.

      Коли слід звертатись до логопеда:

1) якщо у дитини не з’явилось мовлення до 2 років, або словник налічує не більше 10 слів;

2) коли дитина в 4 роки не вимовляє, або неправильно вимовляє звуки;

3) коли дитина повторює перші звуки, склади багато разів (заїкається) ;

4) якщо дитина не запам’ятовує віршики, не може переказати казку, порушує структуру слів.

Отже, шановні батьки, від вас залежить майбутнє ваших дітей. Якщо у дитини є проблеми з мовленням, то краще буде, якщо вони одержать комплексну допомогу фахівців, які допоможуть якісно поліпшити або виправити складові мовленнєві порушення.